long time ago.... - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu long time ago.... - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu

long time ago....

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Jos

12 Mei 2015 | China, Sjanghai

hallo allemaal!

een enkelbreuk en een paar maanden verder zijn we weer in Shanghai!
Ons homeleave begon zo leuk met het zien van vrienden, familie op de 'kerstborrel' in Weurt en de wintersport....
Bij aankomst in Rauth geen sneeuw, maar op eerste Kerstdag vielen de witte watjes uit de hemel en 24 uur later sneeuwde het nog steeds en was de wereld witter dan wit! Helaas, bij heel klein wandelingetje draaide mijn linkervoet de ene en het lijf de andere kant op waardoor zowel het kuitbeen,bandjes als de enkelvork kapot ging en een lange periode van zitten (voorafgegaan door een operatie) en revalidatie begon!
Er zijn wat kleurplaatjes gemaakt die tijd!
Jos heeft de eerste weken fantastisch als geduldige en inventieve mantelzorger gefungeerd afgelost door de kinderen, toen hij met zijn collega's moest aanzitten bij de annual diners die ter gelegenheid van het Chinese nieuwjaar worden gegeven in China. Moet gezegd worden dat NXP, of beter Jos zijn baas, heel coulant zijn geweest over Jos zijn werkplek al die weken!
Nadat het 'oud ijzer' verwijderd was uit het been, mocht ik de voet gaan belasten en kon ik me weer enigszins redden (met behulp van veel lieve mensen en de thuisbezorgservice van Appie) en kon Jos weer echt naar kantoor....
Hij is 4 weken alleen hier in Shanghai geweest en heeft weer een aantal dingen aan de sightseeinglist toegevoegd! Hij o.a. is naar de Chinese Keukenhof geweest inclusief tulpen, windmolen, dames in klederdracht en 'Currywurst mit Bier' uit Duitsland, dat dan weer wel. Hij heeft nog een oud abattoir bezocht en uiteraard heel veel gewerkt!
Vlak voor Pasen was hij weer in Nederland!
Ik mocht inmiddels mijn walker gaan afbouwen maar kon door de zwelling nog steeds geen anderen schoenen aan dan crocs. Jos heeft in China 2 paar dezelfde, maar verschillende maten, wandelschoenen gekocht. Heel goedkoop maar ook heel heel lelijk; maar altijd beter dan de zwetende plastic crocs!
Enfin, zo'n goeie 2 weken geleden met walker, stokken en fysio-instructies in het vliegtuig naar China gestapt! Kan ik iedereen aanbevelen; je wordt met een karretje overal naar toe gereden en krijgt voorrang bij de paspoortcontrole, bodycheck en het instappen. Geen gedrang, geduw en gesjor! Zeer relaxed!
Ook in Shanghai werd ik door een beambte met een rolstoel opgehaald uit het vliegtuig en in 'no time' stond in achter de paspoortcontrole. Omdat we businessclass vlogen kwamen de koffers als eerste op de band en zaten we binnen een half uur in de taxi. Thuis aangekomen was het een beetje ingewikkelder met 4 koffers, handbagage, walker en stokken....
Jos is 's middags gelijk naar kantoor gegaan en ik heb eerst een klein dutje gedaan en toen vakkundig de dichte koffers even genegeerd. Zo tegen het weekend zaten we gewoon weer in ons ritme alsof we niet weg waren geweest.
Jos komt weer tussen de middag thuis lunchen. Zo tussen 12 en 1 komt hij een uurtje naar huis en neemt dan altijd onderweg iets mee.... vers brood, zoete broodjes, croissantjes, fruit, of iets anders leuks. Zo rond 7 uur 's avonds gaat dan de appartementdeur weer opnieuw open en stapt hij weer binnen. Dan gaan we onder het genot van een drankje bedenken wat we willen; zelf koken, eten laten brengen of uit eten. Het wordt meestal eerlijk verdeeld over de week!
In de weekeindes gaan we regelmatig op de scootertjes naar een park of een terras in het zonnetje zitten. Op ons balkon is maar zon tot een uurtje of half 12 en op 1 zaterdag na (de hele dag regen!), is het hier lekker weer geweest!
De afgelopen week woensdag heb ik Sophie opgehaald van het vliegveld. Zij is hier om de halve marathon op de muur te gaan rennen 16 mei. "The Great Wall Marathon"
Tweeëneenhalf duizend !! trappen; ongeveer 3 km van de '21-en-nog-wat' kilometer hollen. Als training loopt/rent Sophie hier nu naar de 16e verdieping (en 1 keer zelfs naar de 39ste).
Komende vrijdag vliegt ze samen met Jos naar Beijing waar ze zaterdagochtend om 10 voor 8 aan de start staat.
De weersvoorspellingen zijn onbewolkt, 30 graden met zon; dat is natuurlijk een remmende factor evenals de smog! Super spannend vinden we het en natuurlijk zijn we ook supertrots!
Zondagmiddag vertrekt dan weer het vliegtuig naar Nederland waar ze maandagochtend gewoon weer voor de klas moet staan.... hoe brak zal ze zijn?
Afgelopen donderdag hebben Sophie en ik ons bij de vreemdelingen politie gemeld. Voor Sophie, die dat keurig binnen de 24 uur deed, was dit een formaliteit. Voor mij was dat echter weer een heel gedoe! Net als de vorige keer duurde het vooral lang en werden er veel papieren geprint en gestempeld, en kreeg ik een boete..... Dit keer 300 RMB die Jos bij de bank moest gaan betalen. Plotseling kwam het mannetje achter z'n loketje uit en moest ik wel 30 keer een handtekening zetten en stukken overschrijven dat ik begreep dat ik 'straf' kreeg..... Nog voordat Jos van de bank terug was, werd ik weggestuurd en was het hele ambtenarenapparaat weer ingezet. Weer een ervaring rijker; wat een land!
Zondag, op moederdag na verwend te zijn geworden en een heerlijk ontbijt, zijn Jos en fiep naar een park gereden. Om 3 uur hadden we met een collega van Jos afgesproken om sushi te gaan eten (mijn favoriete zondagmiddag bezigheid) waarna we nog een tempel hebben bezocht. We zijn er vaak geweest en steeds weer zie je iets nieuws en geniet je toch van de mystieke sfeer.
Maandag heeft het de hele dag geregend, museumdag vond Sophie. Er is een nieuw natuur historisch museum geopend en daar wilde ze wel naar toe. Helaas, 6 dagen in de week open en raden op welke dag dicht.... juist op maandag! Dinsdag en woensdag wordt het hier prachtig weer dus dat wordt park en terras en boottochtje over de rivier.
Kortom, wij vermaken ons wel!

lieve groetjes, Jos Joyce Sophie

PS. gisteren belde iemand van het politieburo Jos op met de mededeling dat hij het bonnetje van de boete bij de bank nog bij de politiebeambte moest komen brengen....
We zijn nog niet uit beeld!

• 12 Mei 2015 - 17:08

Joyce:

de foto's komen eraan....

• 12 Mei 2015 - 23:41

Pauline:

Ondanks een verblijfsvergunning moet je je toch melden bij de vreemdelingenpolitie?
    Trots op Sophie! Benieuwd naar haar indrukken en beelden komende zaterdag. Succes‼️