Weekendje Suzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu Weekendje Suzhou - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu

Weekendje Suzhou

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Jos

26 November 2014 | China, Sjanghai

Na alle aanmoedigingsberichtjes bij het vorig stuk, hier dan onze belevenissen van afgelopen weekend.
Vrijdag, aan het eind van de ochtend naar Suzhou, vanaf een ander station dan gebruikelijk. Weer een gigagroot, vergelijkbaar met een vliegtuigterminal, station met zo ongeveer dezelfde veligheidchecks. Half uur met de hogesnelheidstrein, eerste klas, voor nog geen 6 euro.
Onder het suzhou treinstation was een wegennet van allemaal gangen waar onze uitermate onvriendelijke chauffeur met de kilometerteller in het rood doorheen sjeesde.... Niet fijn! Eenmaal onder de grond uit zagen we een miljoenenstad met een compact (met grachten doorspekt) 'oud' laagbouw centrum. Er werd een nieuwe metrolijn gebouwd dus hier, like Amsterdam, waren ook de doorgaande wegen een bouwput. (of de huizen verzakt zijn heb ik niet kunnen ontdekken....)
Na ongeveer een goed kwartier stopte de taxi bij een bushalte, wees ergens naar links, inde het bedrag dat op de meter stond (25 RMB = € 3) en stuurde ons de auto uit.... vergat vervolgens dat er een koffer in de achterbak zat en gaf gas! Hij heeft een bluts in de kofferdeksel van mijn snelle reactie!
Tja en daar stonden we dan met 2 koffers bij de bushalte; het leven om ons heen ging door en wij stonden op een 'eiland', grrrr!
Jos heeft op zo'n moment de neiging om maar gewoon te gaan rondlopen en ik wil eerst precies weten welke kant op! Maar zonder fatsoenlijke kaart en zeer traag internet was het dus niet erg gezellig op ons 'eiland'! Uiteindelijk zijn we in de richting gaan wandelen die de chauffeur had gewezen en kwamen we gelukkig een gebrekkig engels sprekende, maar zeer behulpzame, chinees tegen die ons de weg naar het hotel kon uitleggen.
Het was nog wel even een behoorlijke tippel TERUG....!!

Het hotel was prima, maar erg op de hoogte van alle 'ins en outs' van de stad waren ze niet. In alle boeken stond vermeld dat je overal fietsen kon huren maar daar had onze receptionist nog nooit van gehoord....En als een Chinees iets niet weet dan negeert hij gewoon de vraag en doet alsof je er niet bent!
We zijn dus maar naar het winkelgebied vlakbij ons hotel gelopen in de hoop daar fietsen tegen te komen.
De mannetjes die hun koopwaar aan je willen slijten vlogen als bijen op de honingpot op ons af. Eentje was met z'n 'watches' wel heel consequent; elke keer dat we onze neus in die straat lieten zien (en dat was best vaak want daar was lekkere koffie te krijgen en er waren veel eettentjes) kwam hij op ons af. Uiteindelijk zei hij dat hij 'speciaal op ons had staan wachten die dag'.... Het was een leuk spelletje.... 'Hello again, no thank you, see you tomorrow!'
Helaas het hele weekend geen fietsen gevonden! Het staat in alle reisgidsen maar kennelijk kun je ze alleen maar kopen en niet huren...
De tempel om de hoek met z'n plein met vele kleine winkeltjes was erg leuk en levendig. Op het plein waren veel kindjes aan het spelen, zaten mensen gezellig onder de bomen een spelletje te doen of in de pagodes op een bankje te praten. Westerse toeristen waren er nagenoeg niet.
De contrasten van de grote warenhuizen (Maxmara, Zara, H&M, Mark&Spencer), de kleine 'meuk'winkeltjes afgewisseld met de zijde- en zoetwaterparelshops maakte het centrum erg gezellig! Daartussen de verlichte grachten met bootjes en de vergelijking met Venetië is snel gemaakt!
's Avonds heerlijk in het bekendste en oudste restaurant van de stad de specialiteit van Suzhou gegeten: als eekhoorn gevormde, gefrituurde mandarijnvis in zoetzure saus. Waarom die vis in een eekhoorn 'verkleed' is, geeeeen idee! Maar het was wel erg lekker!

Nadat we toch al wel wat onvriendelijkheid waren tegengekomen in Suzhou, hadden we na de gezellige vrijdagmiddag en avond, goeie hoop op een fijne zaterdag. De shuttlebus waar het hotel reclame mee maakte hadden we vooraf moeten bestellen maar we werden uiteindelijk toch keurig afgezet bij een van vele tuinen waar suzhou bekend om staat: 'tuin van de nederige administrator'. Heel mooi en vooral groot! Een waar stadspark met vijvers, laantjes, rotspartijen, heuveltjes, doorkijkjes, paviljoens, pagodes, veel chinezen en vooral mooie herfstkleuren!
Wij waren de hoofdattractie van die dag; iedereen wilde met ons op de foto! Ergens even rustig op een bankje zitten was er niet bij. Eerst draalden de mensen om ons heen, om dan om beurten naast ons te gaan zitten; vingers in de V en knip, weer een kiekje! Even grappig maar daarna heel snel, heel irritant!!

Terug buiten werden we aangesproken of we een boottocht wilden maken. Na wat heen en weer gepraat, begrepen we (op de kaart) dat we over het hoofdkanaal van noord/west naar zuid/oost zouden varen. Eerst zou het 3 uur duren maar de verkoper herstelde zich en zei dat het 50 min zou duren en 80 RMB zou kosten. Volgens de reisboeken een goede prijs en dus kochten we 2 kaartjes. Vervolgens kregen we een sticker op onze arm geplakt en werden we naar een bus gebracht die ons, volgens de verkoper, naar de boot zou brengen. Vreemd, maar volgens de kaart was het kanaal nog wel stukje lopen dus we dachten dat het wel goed was.
Toen de bus vol was (met hoofdzakelijk allemaal chinezen) gingen we rijden..... de VERKEERDE kant op!!!
Voorin begon een 'reisleidster' druk te tetteren in een microfoon en wij waren vooral bezig om via de de kaart te kijken waar we aan het rijden waren. Gelukkig, uiteindelijk dachten we het te begrijpen.... we rijden naar zuid/oost en varen terug naar noord/west! Dat zal het wezen! We hadden het gewoon verkeerd begrepen toen we het kaartje kochten! Veel beter plan, kaart weg en rustig genieten!
Euh.... mevrouw de reisleidster houdt niet op met tetteren en we snappen er niks van! Ergens, we wisten niet waar want we hadden onze conclusie getrokken en niet meer opgelet, werd de bus geparkeerd en liepen we in ganzenpas door een stadspoort en park ?? Allemaal achter de leidster met stok en vlaggetje aan, naar.... jawel.... de boten! Jippie!
Iedereen zit, trossen los en we varen.... de VERKEERDE kant op!!!
Weer paniek; kaart en zoeken.... o gelukkig, we snappen het! We gaan via de oostkant van het kanaal terug naar noord/west.... FF checken bij de westerlingen voor ons, Spanjolen die onze gedachtengang bevestigden! Mooi, dus maar weer genieten van het moois om ons heen.
Echter, mevrouw de reisleidster pakt weer de microfoon en begint weer te tetteren en ditmaal cd's en andere zaken aan de man te brengen. Wij kopen niks en hopen dat ze snel haar mond houdt! Euh, nee dus!
Het wordt leuker en leuker langs de waterkant totdat de boot plotseling omdraait en we terug gaan varen.... we zitten nog geen 20 minuten op de boot....
Om een heel lang verhaal kort te maken; we zijn vanaf de boot weer terug naar de bus gebracht en met de bus naar een aantal staatswinkels gereden voor een rondleiding en verkoop van o.a. dekbedden, waaiers, kalligrafeerposters en andere snuisterijen. Steeds als er ergens gestopt werd werden we overgedragen aan een iemand van die winkel met een microfoon en vlaggetje.
Er is vast door de reisleidster wel verteld hoe laat en waar de bus weer zou vertrekken maar dat konden wij niet verstaan en zij kon ons niks uitleggen want engels was geen optie.
Voor ons resulteerde dit in voortdurend angstvallig de mensen met een oranje sticker (stuk of 30) in de gaten houden en blijven opletten wie waar naar toe ging en of wij dat dan ook moesten.... Rampzalig was het als er mensen naar de wc gingen of 'vrij' mochten rondlopen. Op zo'n moment lijken ze dan toch ook allemaal op elkaar....
Bijna neurotisch heb ik een oudere man met z'n kleinkind en een man in een rode joggingbroek gevolgd! Ook Jos kwijtraken zou rampzalig zijn want in had mijn telefoon in het hotel laten liggen die ochtend. Alleen ergens achterblijven was echt geen optie! We waren via de snelweg ergens naar toe gereden en we wisten beide absoluut niet waar we waren. Volslagen de weg kwijt, geen behoorlijke kaart en even niet zelfredzaam!
Tegen 6 uur kwamen we uit de kaligrafeersessie rollen en toen werd het heel tricky! De groep waaierde uiteen en de reisleidster was in geen velden of wegen te bekennen. De opa was ook kwijt, alleen de rode joggingbroek stond er nog. Op goed geluk die maar gevolgd en in een toeterende bus gestapt. Even verderop bleef de bus staan en pffff, daar kwam ook opa met kleindochter aan lopen en meerdere bekende oranje stickers. Toen de bus half vol zat ging ie rijden, zonder reisleidster.... Na een goed half uur kwamen we weer in bekende omgeving en hield de bus midden op een vierbaansweg stil. De chauffeur riep iets in de microfoon en alle mensen stonden op. Omdat iedereen uitstapte hebben wij dat ook maar gedaan, maar dan staat zo'n hele busbevolking langs de kant van de rijbaan....
Gelukkig waren we weer op de kaart en waren wisten we weer waar we waren! Het was tegen half 7 en honger!
In de reisgidsen stond een goeie pizzeria beschreven. Toen we na een behoorlijk eind lopen (het was spitsuur en geen taxi te krijgen) voor de deur stonden was er een andere dubieuze zaak gevestigd maar geen gerenommeerde pizzaboer!
Dat was de druppel! We waren Suzhou even helemaal zat en zijn naar de macDonald om de hoek bij het hotel gegaan voor een enorme hamburger en friet. Nog een rondje over het tempelplein en vervolgens lekker de pootjes omhoog met een kopje thee een filmpje kijken op de hotelkamer.
Morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen maar wij stappen voorlopig in geen enkele bus!!

Zondag een paar mooie tuinen aangedaan en de Confusiustempel bezocht met daarbij een antiekmarkt. Ons laten vervoeren door een tuk tuk en in een fietsbakje gestapt. Na het eten hebben we ons in een waterwijkje met mooie verlichte grachten, huizen en bruggen laten afzetten en daarna over de avondmark geslenterd. Een hele goeie dag met ook nog prachtig weer!

Hoe het weer plotseling kan omslaan merkten we maandagochtend. Stromende regen.... niet een klein beetje water maar heel erg veel!! We hadden geregeld om met een auto en chauffeur naar Tongli, een authentiek waterstadje ten zuiden van Suzhou te gaan die dag.
Die trip hebben we maar gecanceld, dat gaan we een ander keertje doen als het weer wat meer mee zit!
Rustig de koffers ingepakt en de taxi naar het het station. Jos heeft de treinkaartjes terug geregeld en we waren rond 2 uur weer lekker thuis in shanghai, waar het overigens ook regende, maar minder hard!
's Middags hier wat boodschappen gedaan en weer een nieuw restaurant uit geprobeerd.... niet helemaal voor herhaling vatbaar.....

Komende vrijdag weer een uitje van Jos zijn werk waar ik ook bij mag aanschuiven.
Eten bij de Japanner en daarna thee drinken en spelletjes.... kaart en mahjong
daarover later meer!

liefs Joyce

• 26 November 2014 - 14:39

Roos:

Oh Joyce wat heb ik weer genoten van jullie avontuurlijke weekend en dan vooral de manier waarop je alles beschrijft. Het is steeds weer een belevenis waar je ook heen gaat.
    Mooie foto's !
    liefs/r

• 02 December 2014 - 20:21

Hannie Donkers:

Hai joyce en Jos wat een belevenissen ,erg leuk om te lezen,ik hoor het je al vertellen!
    Veel plezier verder.