de "verhuismiep" - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu de "verhuismiep" - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu

de "verhuismiep"

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Jos

11 Augustus 2015 | China, Sjanghai

Gisteren om 11uur ging de telefoon, de "verhuismiep Ada" kondigde aan dat ze in de buurt was.... even daarna ging de bel en stond een kleine chinese dame op de stoep met een goed verstaanbaar mondje engels!
Gelijk ter zake; of we konden laten zien wat en hoeveel er moest worden verscheept. Alle kasten open en de inhoud die mee moet werd via de i-pad gelijk in het systeem gezet. Je denkt dat het wel meevalt maar zo ongemerkt verzamelt een mens toch heel wat spullen in tweeëneenhalf jaar tijd en is er aardig wat vanuit Nederland in de koffers mee naar China gekomen.
Wij hebben een hele roadmap gekregen met uitleg over wat ze wel en wat ze niet doen (Ikeameubelen terug in elkaar schroeven...) en wij moeten elk item dat meegaat op een lijst noteren; dus elk boek, handdoek, kopje of dvd moet geteld en gerangschikt worden! Je zou bijna zeggen; laat de boel maar hier of verzeker het maar niet!
Enfin, de 27ste moeten alle spullen die meegaan bij elkaar staan en want dan komt de ploeg die de boel inpakt. Deze Ada heeft ons zelfs laten zien hoe er wordt ingepakt en welk papier en dozen er worden gebruikt.... of we nog speciale 'schoenbeschermzakjes' wilden hebben.... (mooi woord voor scrabbel met 3 x woordwaarde....) Ze laten niks aan het toeval over; de dozen worden met tape dichtgeplakt en daar moet onze handtekening op om te voorkomen dat ze ongemerkt worden geopend..De reis gaat dan zo'n 2 maanden duren dus rond onze verjaardagen hebben we onze spulletjes in Weurt. Het is een hele logistieke operatie!
We gaan in ieder geval proberen een vouwfietsje en misschien wel een elektrisch scootertje mee naar Holland te nemen. Of dat nieuwe of (uit nostalgie) de hier gebruikte zijn is nog even de vraag.
Tijdens mijn verblijf in Nederland is "mijn smurf" opgepakt door de politie en het terugkrijgen daarvan valt ook weer onder de noemer "hoe krijg je een heel ambtenarenpeloton aan een dagbesteding"....
Jos was op mijn scootertje gaan werken en had 'm in het vak geparkeerd waar hij al dik 2 jaar de scooters geparkeerd heeft. 's Avonds echter bleek er geen enkele fiets of scooter meer te staan op die plek, dus ook smurf niet. Bij navraag bleek dat de politie aan het begin van de straat een nieuwe fietsparkeerstrook had gemaakt en de oude plek niet meer gebruikt mocht worden. Dit was 'chinees voor gevorderden' en zover is Jos nog niet!
De volgende dag samen met een collega naar een politiekantoor en daar begint dan het 'paarse krokodillenverhaal'; je ziet 'm staan, je kan 'm bijna aanraken, de sleutels overhandigen.... maar krijgt 'm niet mee!
Eerst een boete betalen maar dat moet op een heel ander buro in een heel andere wijk, met dat reçuutje van die belachelijk lage boete naar weer een ander kantoor voor een stempel; om dan vervolgens met reçuutje, stempel, eigendomspapieren liefst met rekening en paspoort weer terug naar de loods waar je fiets staat. Dit hele traject heeft een aantal weken geduurd en de fiets kwam enigszins gehavend en geplunderd terug en de ambtenaren blij dat ze weer wat te doen hebben gehad! En de nieuwe parkeerfietsstrook? Is niet meer in gebruik; de fietsen en de scootertjes staan weer gezellig met z'n allen op hun oude vertrouwde plekje!
Melde ik eergisteren dat tyfoon Soudelor voor ons alleen maar een stevige warme wind was; gisteren regende het de hele dag en is het kwik tot net onder de 30 graden gekelderd, vandaag is het grijs en hebben we het ook niet geheel droog gehouden. De vooruitzichten zijn helaas ook niet heel gunstig, best nog wel wat regen en bewolking de komende week maar wel weer stijgende temperaturen. Dat wordt voorlopig met de poncho rondrijden op de scootertjes en als straks de zon weer schijnt met de paraplu rondlopen voor wat schaduw!

lieve groetjes Jos en Joyce

• 11 Augustus 2015 - 20:24

Marijke Van Kerkhof:

Hoi Joyce en Jos.

Wat een hoop geregel om alle spulletjes weer in Holland te krijgen. Erg leuk geschreven, ik zie het voor mij, ook het gedoe met je scooter.

Is het nog druk met het toerisme? Ik weet het, het is daar altijd verschrikkelijk druk, wel gezellig!!

Hopelijk hebben jullie nog mooi weer en een goede terugreis. Wanneer is dat?

Succes en ik lees jullie weer.
    Groetjes vanuit een bewolkt Nederland.
    Marijke