bijna 2 weken in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu bijna 2 weken in Shanghai - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu

bijna 2 weken in Shanghai

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Jos

09 Augustus 2015 | China, Sjanghai

bijna twee weken geleden ben ik weer (voor de laatste keer) naar Shanghai vertrokken en voor het eerst alleen gevlogen! Het was even wennen, niemand naast me om fijn te knijpen bij het stijgen en dalen, maar uiteindelijk is alles goed verlopen. Er zat een aardige man naast me die ook niet zo van vliegen hield....
Bij het uitstappen viel er een klamme deken over me heen; met 16 graden instappen en met rond de 40 graden uitstappen is niet heel lekker.
De bagage was even worstelen, net als op Schiphol bij het boarden, de chinees moet dringen en douwen! Bang dat ze ook maar ergens te laat komen of iets missen.....
Enfin, na het gesjouw met de koffers stond Jos met zijn chauffeur achter de douane te wachten om alles over te nemen en kon ik alleen nog maar roepen "oh, wat is het hier warm...". Gelukkig hebben de auto's airco en kon ik snel afkoelen en genietend naar buiten kijken!
Het verkeer was nog dezelfde chaos als een paar weken eerder! Plotseling moest de chauffeur vol in de rem en hingen we in onze veiligheidsgordels. Ergens midden op een 5-baans-autobaan (natuurlijk op de middelste baan) stond een klein vrachtwagentje stil en stond de chauffeur onverstoorbaar tussen alle toeterende en remmende medeweggebruikers doodkalm z'n gammele gevarendriehoek uit elkaar te trekken, die vervolgens half kapot op de weg viel.... ja hoor, dat is China!
Thuis, eerst de airco goed aan en wat kouds te drinken. Jos heeft ondertussen mijn koffers uitgepakt, met bij het kledingkoffer, de mededeling: "driekwart is te warm en zul je niet aan trekken" Twee weken later kan ik zeggen: inderdaad, veeeeeel te warm die driekwart mouwtjes!
Uit het andere koffer kwamen o.a. de zakken stroopwafels, hopjes en de babymelk voor zijn collega's. Na de lunch even een uurtje plat en Jos is gaan werken met de hollandse lekkernijen voor op de afdeling. De eerste avond lekker gaan eten bij het restaurant naast de deur "The bull and claw" waar of australisch beef of kreeft wordt geserveerd met bijpassende cocktails. Ja, soms is het leven hard :-)
Echter, om 11 uur begon voor Jos de derde avond van een reeks video workshops met NXP Nederland, Amerika en China die tot ver in de nacht doorgingen; ik heb Jos niet meer naar bed horen komen!
We genieten van de geneugten van het expat-leven maar er moet ook keihard gewerkt worden, zeker de laatste weken nog!
Onze "uittocht" wordt zorgvuldig voorbereid, enerzijds door de chinese autoriteiten en anderzijds door NXP.
China heeft inmiddels onze paspoorten zodat ze onze verblijfsvergunning tot 31 oktober om kunnen zetten in een tijdelijk visum geldig tot de dag dat ons vliegtuig vertrekt op 2 sept. Je zou denken toch denken, mensen laat die 2 maanden! Maar nee, Ordnung muss sein! Veel gedoe! Ergens in Pudong, samen met een meneer van een expatburo, in de rij een nummertje trekken; aan een marmeren balie je pasfoto's en je paspoorten afgeven om na twee weken weer terug te moeten om ze weer op te halen. Natuurlijk weer een belachelijk klein geldbedrag betalen en zo help je weer een heel ambtenarenleger aan een dagbesteding!
Morgen komt er een "pre-move-inventarisation" d.w.z. Er komt een (of twee) meneer of mevrouw inventariseren wat we mee terug naar Nederland willen verhuizen....
Vrijdag komt weer een andere meneer of mevrouw (alleen of met meerderen) samen met de landlord voor een "pre-check-out-visit" en d.w.z. dat men komt inspecteren of er gebreken aan het huis zijn, die door ons moeten worden opgeknapt alvorens aan het einde van de maand de sleuteloverdracht plaatsvindt.
Dus veel pottenkijkers over de vloer die het vertrek wel erg benadrukken en dichterbij brengen!
We hebben maar besloten, voordat Jos begint met werken in Nijmegen en Beijing, we bij aankomst in Nederland eerst Sophie haar verjaardag gaan vieren, om daarna heel snel op vakantie te gaan! Voorlopig proberen we ons nog in het gezellige en leuke leven van Shanghai onder te dompelen en gewoon verder te genieten in deze bruisende stad, om straks een keer een sightseeingtocht door China te maken als Jos in Peking is voor werk en mijn voet weer helemaal doet wat ie moet doen!
Zo kunnen we nog even een aantal eethuisjes en restaurants uit proberen en rijden we vooral veel rond met de scootertjes want voor al het andere is het domweg te warm!
De tyfoon van afgelopen dagen tempert het kwik een beetje tot net boven de 30 graden. Er waait voornamelijk een stevige warme wind en het is bewolkt met zo af en toe een buitje dat geen verkoeling brengt en snel uitdooft.
Het is hier nu bedtijd. Ik zet dit stukje nog snel op de site en morgen na het bezoek van de "verhuismiep" zal ik een kort verslagje met wat foto's posten.

Jullie allemaal nog een fijne zondagavond en weer tot snel!
liefs Jos en Joyce

• 09 Augustus 2015 - 20:50

Elly :

Hallo Jos en Joyce,
    Wat een leuk verhaal weer over jullie leven in Shanghai. Joyce als je straks terug bent en de wintermaanden zich aankondigen, ga een boek schrijven over jullie belevenissen. Groetjes