naschrift en foto's - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu naschrift en foto's - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu

naschrift en foto's

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Jos

19 Mei 2015 | China, Sjanghai

zo alleen de foto's op de site zetten is niet zo gezellig dus nog maar eventjes vertellen over de 'Kingsday's reception'
Op 25 maart is er in China een handelsmissie uit Nederland geweest o.l.v. onze premier. NXP heeft toen ook een bezoekje gehad van allerlei 'mannen in pakken' van buitenlandse economische betrekkingen samen met mensen van de ambassade. Jos mocht daar als enige Nederlandse werknemer van NXP in Shanghai ook bij aanwezig zijn en handjes schudden. Hij had nog een gesprek met de directeur-generaal die 'n broer van Jos kende. Ach, Nederland is zo klein, zet 2 hollanders bij elkaar en geheid dat ze een gemeenschappelijke kennis hebben....
Dit is de opstap naar de uitnodiging die hij kreeg om de Koningsdagreceptie in Shanghai bij te wonen. "Kan mijn vrouw me vergezellen?" Ja, dat kon, dus ik op m'n kruk mee!
En zo kregen we ieder een uitnodiging om om half 7 ons te melden in een grote tent in een park in de hippe buurt Xintiandie. Uitnodiging en stropdas verplicht....
De stropdas moest die middag nog gekocht worden want, gelukkig, had Jos wel een pak in china maar alle stropdassen hingen in weurt.
Het was een groots evenement en zeker leuk om mee te maken!
Een praatje (in het engels en vertaald in het chinees) van de consul, Chinees en Nederlands volkslied, bitterballen, stukjes kaas, veeeel ! drank, biermeisjes van Heineken, diverse andere hapjes, de klompendans en een groot internationaal gezelschap met veel heren in donkere pakken. Leden van de 'Nederlandse Gemeenschap in Shanghai' met een hoog 'ons kent ons'-gehalte en veel hete aardappeltjes in de strotjes! Landgenoten in den vreemden doen soms vreemd!
Maar zeker interessant en wij deden gewoon mee; babbeltje hier, drankje daar, hapje zus, keurig handje-lachje-knikje aan de grootste baas van NXP met z'n secretaresse en daarna vol overgave het volkslied meezingen! Wij weten ons aan te passen!
Uiteindelijk werd er nog een prachtige (video)tentoonstelling van van Gogh geopend. Op hele grote doeken werden schilderijen en brieven geprojecteerd met daarbij mooie (klassieke) muziek en opera. Zeker de moeite waard! Ook hingen er (reproductie?) reliëfschilderijen en zelfs daar stonden bewakers bij, ja je weet het maar nooit met zo'n gezelschap.....
Enfin, omdat we een aantal hapjes hadden geweigerd, konden we er niet op teren tot de volgende ochtend, dus zijn we samen nog lekker gaan uit eten op een nabij gelegen terras. Daarna met de taxi naar huis en we hadden een TOP avond!
Nu nog de foto's en dan komt er snel een verslag van de halve marathon op de muur van Sophie want dat was he-le-maal geweldig!
doei! Joyce