ik mag blijven! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu ik mag blijven! - Reisverslag uit Sjanghai, China van Jos Waegemaekers - WaarBenJij.nu

ik mag blijven!

Door: joyce

Blijf op de hoogte en volg Jos

21 Mei 2014 | China, Sjanghai

Vandaag heb ik mijn paspoort terug gekregen met een sticker waarop staat: "residence permit for foreigner in the people's republic of china" . Kortom ik mag blijven tot 31 maart 2015.
Het heeft even geduurd en wat voeten in de aarde gehad; maar dan heb je ook wat! Geen gedoe meer met visa-aanvragen waar je 30 dagen mee in het land mag zijn; nee, ik mag komen en gaan, en gaan en staan waar ik wil. Hoe leuk is dat!!
De soap "verblijfsvergunning' is hiermee geëindigd. Nu nog kijken of NXP de rekening gaat betalen... Wij zijn behoorlijk geschrokken van het bedrag; daar heb je veel visa's voor....

De afgelopen dagen hebben we de gezondheidszorg van China weer wat beter leren kennen.
Afgelopen zaterdag was ik lekker aan het lezen en ondertussen lag er een zak Hollandse muntdrop van Venco naast me. Zo als dat gaat, een voor een maar gestaag door... totdat opeens.... krak, en de halve kies was los van de vulling.
Het was gelijk duidelijk dat dit niet zomaar een stukje eraf was; dit was serieus!
Zondagochtend dus maar eens in de expatboekjes gesnuffeld op zoek naar een tandarts. Er was, in de buurt van Ikea, een dental clinic waar de telefoniste behoorlijk engels sprak. Dat gaf vertrouwen!
We werden teruggebeld en moesten voor 1 uur aanwezig zijn. Aangekomen zei ik nog voor de grap: als ze maar niet aan de overkant (Ikea) gaatjes hebben leren boren in de billy boekenkast en zo tandarts zijn geworden.... bij binnenkomst stapten we terug in de tijd en hoe waar was achteraf die uitspraak....
Op het eerste gezicht veel marmer, ruimte en veel hostessen met witte mantelpakjes en knotjes. Bij nadere inspectie waren de mantelpakjes groezelig en viel de ruimte ook behoorlijk tegen. Weer de bekende planten op schoteltjes en verder oud verschoten enigszins gammel meubilair, slechte vloeren, veel gordijn, fotolijstjes en plastic vissen die op luchtbellen in een waterwand zwommen.
Aan de wand een collage van artsen met bijbehorende foto en beschrijving met erboven "we are here for you" . Er waren 3 tandartsen waarvan er eentje in Frankfurt had gestudeerd en gewerkt. Gelukkig, het vertrouwen kwam wat terug want we namen, als buitenlanders, aan dat die man het dan wel zou gaan fixen in mijn mond.
Met een engels-sprekende verpleegkundige ? met kapje op het hoofd liepen we mee naar de dental clinic. Het ziekenhuis is gebouwd in 2001 maar maakt de indruk uit de jaren 50 te stammen. Alles ziet er uitgeleefd uit, de uniformen grauw en verwassen (en dan maar hopen dat ze een beetje schoon zijn) en ook het tandartsmeubilair is naar Nederlandse begrippen al 30 jaar geleden afgeschreven.
Het rontchen apparaat deed pas na 3 keer wat het moest doen en de tandarts was een aardige Chinese mevrouw die geen woord engels sprak. De verpleegkundige met het kapje was de tolk. Waar waren we in beland?
Duizelig en wel plaatsgenomen in de stoel werd na een eerste inspectie gesproken over foto maken en dan trekken.
Ik werd een mondige patiënt; 'no way'! Er kon evt ook een kroon gezet worden. Uiteindelijk werd het afgebroken stuk kies verdoofd en getrokken en werd er een noodplamuurtje gezet. Dinsdag moesten we terug komen en werd de tijdelijke vulling aangebracht totdat het definitieve plan gemaakt werd in Nederland.
Deze vulling heeft precies een uur gehouden en brak tijdens het eten van een bammetje met ei weer af. De prutsers! Toch de bul bij de Ikea gehaald...
De rekening werd met een vork geschreven... en de tweede behandeling werd uiteindelijk 3 keer duurder dan vooraf gemeld. Dit 'gevulde uurtje' voor omgerekend 450 euro!
Het wrange van het verhaal is dat ik vandaag 20 mei om 13.00 uur een afspraak had staan met mijn eigen tandarts in Nederland voor de halfjaarlijkse controle.
We laten de brokstukken maar even voor wat ze zijn, kapot is het toch; ooit is er al een zenuwbehandeling aan die kies geweest, dus veel leed zal ie niet gaan geven. De afspraak met Carolien, de eigen tandarts, staat op 12 juni gepland om kwart over 9.....

Afgelopen zaterdag boodschapjes bij het supermarktje met de roltrap op de hoek gedaan en de groenten in de markthal eronder gehaald. Het is een kwestie van de straat oversteken. Als 'niet Aziaat' ben je daar een bezienswaardigheid en mensen willen graag met je op de foto; maar vinden het helemaal geweldig als je hun kinderen fotografeert. "aap wat heb je mooie jongen" De groenten ligt er prachtig bij, bosjes gebundeld; spinazie, peterselie, koriander, slasoorten, pijpuien, paksoi, asperges, selderij en een heleboel dat wij niet kennen. Het vlees en de vis sla je liever over en zelfs bij de eieren in alle soorten en maten zet ik m'n vraagtekens. Je moet heel selectief te werk gaan in restaurants maar bij sommige vleesgerechten eet je je vingers bij op, verder blijf ik veelal vegetariër!
Zondag, nadat we terug waren van de tandarts en ik een uurtje op bed had gelegen ivm de duizeligheid, klaarde het weer op. We zijn toen aan het eind van de middag met de taxi naar de oude stad gegaan en hebben daar een poosje rondgelopen. Wat souveniertjes gekocht en vervolgens een frietje en een kleffe hamburger bij de Mac gegeten. Soms is dat heerlijk!! Nog even een ijsje eten en lichtjes kijken op de Bund. Een dag die niet zo leuk begon eindigde erg gezellig!

Brengt ons bij het weer: Voor het vierde weekend op rij hadden we fris weer met regen! In de loop van de week loopt het kwik op van 19 naar 26 graden met een lekker zonnetje, om dan vervolgens op vrijdag weer te dalen en in het weekend naargeestig, nat en somber te worden. Voor komende dagen is het weer net zo voorspeld. Jammer voor Jos, met die mooie dagen zit hij binnen. Vanavond is hij maar wat vroeger thuis gekomen (6 uur) en zijn we buiten gaan eten.

Dan nu nog even het eetpraatje: Veel zelf gekookt en weinig geëxperimenteerd, dus aan dat front geen (on)smakelijke details, sorry! Zelfs de hamburger was goed te hachelen. De lasagne en pasta die we hadden laten komen via de thuisbezorgdienst smaakte naar meer.

Verder is er een Top in Shanghai waardoor er hele delen van de stad zijn afgezet en onze vriend uit Rusland is op bezoek. Dat zal bij jullie ook wel op het journaal zijn geweest, de oliedeal van Ping en Poetin.... twee maatjes van hetzelfde kaliber! Vanavond was er in de straat van ons restaurant verdacht veel politie op de been, even blijven kijken en ja hoor, straat wordt afgezet en er komt een colonne van 10 auto's aan met ergens middenin een 'dikke' gepantserde auto met vlaggetjes op de hoekjes. Dit hele rijtje stopt voor een Indiaas restaurant en alleen de mensen uit de 'dikke' auto stappen uit, in alle andere auto's zit alleen een bestuurder.... Hoort ook bij de top?
We gaan snel proberen dit stukje op het web te zetten zodat jullie weer op de hoogte zijn. Het is voor ons nu bijna bedtijd. Welterusten, Jos en Joyce

• 21 Mei 2014 - 20:47

Sophie:

Goed initiatief mams; paps heeft al zo veel gezien, de tandarts was vast een nieuwe excursie voor hem! Beetje jammer dat het nodig was, maar jullie beleven in elk geval avonturen daardoor! ;) xxx